Iskolaérettség és tanulási zavarok

iskolaérettség, iskolakezdés

Hogyan térképezi fel a fejlesztőpedagógus a tanulási zavarokat? Miről ismeri fel a tanító, hogy a gyermek nem elég éretten került az iskolába? Cikksorozatunkban fejlesztőpedagógus szakértőink a gyerekek fejlődésével kapcsolatos kérdésekre válaszolnak. Perger Katalin és Farkas Attiláné Katalin a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanítói. Közösen dolgozták ki és állították össze a LOGICO Piccolo Betűvadász, Számvadász és Jelvadász kártyacsomagok anyagát.

 Hogyan térképezi fel a fejlesztőpedagógus a tanulási zavarokat?

A tanulási zavarok felismerésében fontos szerepük van a különböző diagnosztikai szűrőeljárásoknak. A különböző módszerek – a tesztek, megfigyelések, anamnézis – egymást kiegészítve segítenek a problémák feltérképezésében. Vannak tesztek, amelyeket csak a pszichológusok alkalmazhatnak, ilyenek például a Bender-, a Frostig- vagy az IQ-teszt. Azonban a pedagógusnak is sok eszköz áll a rendelkezésére ahhoz, hogy a problémákhoz közelebb jusson.

A gyermek előtörténetének megismerésére szolgál az anamnézis felvétele, melynek során sok minden tisztázódhat például a terhességről, a szülés körüli állapotról, a korai betegségekről.
A "Home-leltár" – a családlátogatás – révén jobban megismerhetjük az otthoni környezetet (tárgyi körülményeket, személyi viszonyokat).
Játékos körülmények között megfigyelhetjük a gyermek mozgását, érzelmi reakcióit, beszédét, társas kapcsolatait, önálló tevékenységeit, kézügyességét stb.
Az "Emberrajz-teszt" a grafikus képességek mellett a testséma fejlettségére is rámutat, és egyben az általános értelmi szint mutatója is.
A speciális képességfelmérő tesztek – a Diszlexia-prognosztika teszt, az Edtfeld-teszt és a figyelemvizsgálat – a részképességeket mérik fel.

Mindezen eljárások csak együtt tudnak rámutatni a tanulási képességeket megalapozó funkciók fejlettségére, illetve fejletlenségére.

Iskolaérettség és tanulási zavarok

Miről ismeri fel a tanító, hogy a gyerek nem elég éretten került az iskolába?

Ha a fejlődés során a részképességek egyenetlenül fejlődnek, lemaradások, hiányok lépnek fel és ezek az iskolakezdésre sem érnek be, később teljesítményproblémát okozhatnak. A tanító arra figyeljen, ha a gyerek:

  • állandóan izeg-mozog, nekimegy tárgyaknak, lever dolgokat és általánosságban motoros nyugtalanság jellemzi;
  • nem tud kellő ideig (kb. 15 percig) egy adott dologra tudatosan koncentrálni;
  • nehezen tud látott vagy hallott információk között különbséget tenni, azonosságokat felfedezni;
  • nehezen tájékozódik a térben (jobbra, balra, alatta, fölötte);
  • nehezen tájékozódik a síkban, eltéved a füzet felületén;
  • a betűelemeket, betűket fordítva írja, az írással jobbról balra halad, ún. tükörírást alkalmaz;
  • írásnál, olvasásánál gyakran felcseréli vagy kihagyja a betűket, szótagokat;
  • kézügyessége nem túl jó, az írása kusza, maszatos, a füzete szamárfüles;
  • még nem alakult ki a jobb-bal kéz használata, kezei között váltogatja a ceruzát;
  • artikulációs, szótagolási problémái vannak.

Ha a gyermek nem tud eleget tenni az iskola és a szülők által elvárt követelményeknek, kudarcélmények érik, melyek tanulási zavarokhoz és ennek következményeként magatartási zavarokhoz vezethetnek.
Ne ijedjünk meg, az ilyen gyermek nem feltétlenül diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás. A megelőzés érdekében azonban mihamarabb keressük fel az iskola fejlesztőpedagógusát, aki az idejében elkezdett és szakszerűen összeállított foglalkozásokkal igen jó eredményeket tud elérni.


Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  bolt  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  császárság  csillagok  denevér  díj  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  Európa  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  idő  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  kőzetek  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyelv  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  óra  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szavak  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  város  Városliget  vasút  védőoltás  Velence  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene