Kossuth híd: egyszerre ideiglenes és stabil

https://www.tessloff-babilon.hu/kossuth-hid--egyszerre-ideiglenes-es-stabil- Budapest, építmények

A huszadik század elejére Pestet és Budát kiemelkedően szép hidak kötötték össze. A II. világháború végén, 1944 decemberében, illetve 1945 januárjában azonban ezeket a kivonuló németek egytől egyig aláaknázták és felrobbantották.

A legelső a sorban a Margit híd volt, amelynek robbantását szintén januárra tervezték, de ez egy műszaki hiba miatt ez már november 4-én megtörtént. Ráadásul a szombati csúcsforgalom idején, így az esemény több száz ember halálát okozta. Mivel a hidak újjáépítése sok időt vett igénybe, valamilyen átmeneti megoldást kellett kidolgozni a dunai átkelésre, hiszen enélkül megállt volna az élet a fővárosban.

Melyek voltak az első megoldások?

A leggyorsabb megoldást a kisebb hajók jelentették, ám ezek közlekedését erősen korlátozták a jégzajlások. Emellett a kishajók igencsak korlátozott mennyiségű embert tudtak szállítani, miközben a gépkocsik, teherautók, villamosok, buszok forgalmát nem tudták pótolni. Ezért már januárban úgynevezett pontonhidak kerültek a vízre.

A pontonhíd rögzített uszályokra épül, tehát a mederbe beágyazott pillérekkel nem rendelkezik, így nem is biztosíthatja a valódi hidakra jellemző stabilitást, de a forgalom folyamatosságát már igen. A neve is arra utal, hogy itt csupán a vízen lévő szerkezetről van szó: a latin eredetű „ponton” szó kompot, hajóhidat jelent.

Hírlevél
A korabeli térképen jól látható, hol állt a Manci híd, amelynek nevében ekkor még CZ-vel írták a mai C betűt. A felrobbantott Margit híd pótlására először kis kábelhidat építettek, az épen maradt mederpilléreken, a gáz- és postai vezetékek biztosítására. Ezután, 1945 áprilisában a Vörös Hadsereg az eredeti híd roncsai mellett egy cölöphidat épített, amelyet azonban a többivel együtt elvitt az 1945. januári jégzajlás. Ezért helyezték el azután, 1946 tavaszán ennek a helyére a Mancinak elnevezett pontonhidat, amelyen egy 2,2 méter széles kocsiút és két 1 méteres járda fért el. A járműforgalom irányát és a ponton megnyitásának idejét órarend alapján szabályozták. A hídra legfeljebb 5 tonnás jármű hajthatott fel. A Manci 1948. augusztus elejéig, vagyis az újjáépített Margit-híd átadásáig állt a helyén, ezután lebontották.  (Forrás)

A pontonok többségét az akkor a várost irányító szovjet hadsereg építette fel, hiszen nekik is szükségük volt átkelési lehetőségekre. A pontonhidak hamar annyira megszokottá váltak a fővárosban, hogy az emberek még beceneveket is adtak nekik. A mai Petőfi hidat pótló ponton neve Böske lett. A romokban heverő Margit híd mellé épített átkelő, amely a Lukács fürdő kertjéből a Margit-szigeten át a Sziget (ma Radnóti Miklós) utcánál érte el a pesti partot, ez a pontonhíd a népnyelvben a Margit becéző formáját, a Manci nevet kapta. (Erről itt olvashatsz.)

A Manci híd történetéhez még az is hozzátartozik, hogy ennek tervezője ugyanaz a Mistéth Endre volt, aki ekkor már, Hilvert Elekkel együtt megfeszített tempóban dolgozott egy valódi pillérekkel rendelkező, de még átmeneti híd tervén. És erre a hídra szükség is lett hamarosan, mert 1946. január 10-én az addig épült ideiglenes átkelőket a zajló jég mind elsodorta. Ekkor ismét elszakadt egymástól a főváros két fele, de csak néhány napra, mert 15-ére épp elkészült a Kossuth- és a Batthyány teret összekötő, fél-állandó Kossuth híd, és így legalább ezen a helyen visszaállt az összeköttetés.

Mistéth és Hilvert útja a hídépítésig

A hídtervező Mistéth Endre (1912-2006) eredetileg katonai pályára készült, és ezért a kőszegi Hunyadi Mátyás Magyar Királyi Katonai Alreál Iskolában kezdte meg a tanulmányait. Itt a neves író, Ottlik Géza osztálytársa volt, akivel azután életre szóló barátság kötötte össze. Olyannyira, hogy Ottlik róla mintázta Bónis Feri alakját az Iskola a határon című regényében.

Ezután Mistéth egy budapesti katonai iskolába járt, majd a műegyetemen szerzett diplomát 1935-ben. Kezdetben vízvezetékeket tervezett, s ezután érkezett meg végleges szakmájába, amikor hídtervező mérnökként vett részt a Székesfehérvár és Graz közötti autóút építésében. Később rövid ideig a Közlekedési Minisztériumban dolgozott, majd egy tervezőirodához csatlakozott, mígnem 1940-ben önálló irodát nyitott. Korai munkái közül kiemelkedő volt az 1940-ben épített szolnoki merevítő-gerendás ívhíd, amelynek nyílása a legnagyobb volt a korabeli Európában. (Forrás)

Fontos mozzanat volt az életében, hogy a nyilasok uralma idején, Kiss János altábornagy csoportjával együttműködve részt vett a fegyveres ellenállási mozgalomban. 1945 januárjában naponta odakúsztak az aláaknázott hidakhoz, és elvagdosták a robbanószerkezetek vezetékeit, sajnos azonban ezt a németek mindannyiszor felfedezték, és összekötözgették a zsinórokat.

Hilvert Elek (1895-1977) mérnök és statikus, szintén a sokoldalúságával tűnt ki a szakmájában. Ő 1919-ben végzett a budapesti Műegyetemen, majd 1925-ig különböző hazai építési vállalatoknál dolgozott statikusként. Ezután egy erdő- és faipari nagyvállalat romániai és lengyelországi üzemeinek mérnökeként tervezett erdei vasutakat, hidakat és völgyzárógátakat.

1932-ben a gazdasági válság következtében elvesztette az állását, mely után a Szovjetunióba szerződött, ahol egy bányagépgyár építését vezette, majd fatranszport-hidakat, silókat, szénosztályozókat tervezett. Miután 1937-ben hazatért, egy építési vállalatnál kisebb vasbetonhidak építését vezette. 1945. január végén a Vörös Hadsereg műszaki alakulataihoz került polgári alkalmazottként. Részt vett a Ferenc József (Szabadság) és a Horthy Miklós (Petőfi) hidak fa provizóriumainak tervezésében és kivitelezésében. (Forrás)

1945 tavaszán kezdtek bele Mistéth Endrével a Kossuth híd tervezésébe.

Mitől volt egyedi a Kossuth híd?

Mistéth Endre és Hilvert Elek kilencnyílású hidat tervezett, középen egy 80 méteres, mellette egy-egy 55 méteres, a két oldalon, a folyó partjai mellett pedig 3-3 darab 27,5 méteres nyílással. Az ezekhez szükséges vasat a robbantási törmelékekből válogatták ki. Így például a híd vasszerkezeteit a Lánchíd és az Erzsébet híd vízből kiemelt ron­csai­ból készítették (a Győri Vagongyárban), a középső acél csőszerkezetet pedig az egyéb helyeken összeszedett roncsokból (a csepeli vasműben). A híd szerkezete egyébként az eredeti tervek szerint fából készült volna, de végül a két parti nyílást leszámítva acélszerkezettel épült meg. (Később, 1954-ben ezt a két, kimaradt nyílást is acélra cserélték.)

Hírlevél
Az 1946-ban átadott Kossuth híd jó ideig az egyetlen, stabil dunai átkelőhely volt a háború után. Szerencsére a folyónak arra a szakaszára építették, ahol a part mindkét oldalán jó volt a szárazföldi közlekedés, így akik átkeltek rajta, mind a Batthyány-, mind a Kossuth térről könnyen tovább tudtak menni a környékről induló buszokkal, villamosokkal. A különféle boltoknak, üzleteknek árukat szállító teherautók is biztonsággal átmehettek a hídon, amely nem véletlenül maradhatott meg tizennégy évig, hiszen a legmagasabb szintű szaktudással hozták létre. A kép 1950-ben készült. (Forrás: Fortepan)

A pillérek építésébe 1945. május 16-án kezdtek bele, a munkások tehát az építkezés elején  négy-öt hónapig évig kedvező körülmények közt dolgoztak. A korabeli telek alapján azonban arra kellett felkészülniük, hogy december végén-január elején szokás szerint megindul majd a Dunán a jégzajlás. Márpedig ez – ahogy később be is igazolódott – veszélyt jelent az ideiglenesen felállított átkelőkre.

Mindezek következtében az építkezés mindössze nyolc hónapig tarthatott, ami rekordgyorsaságot jelentett. Sajnos ez végül súlyos áldozatokkal is járt: a háború utáni, anyagi szűkösség miatt a munkások nem kaptak az államtól megfelelő ellátást, így november-decembertől a hideg és az aránytalanul sok munka rendkívüli módon megviselte a hídon dolgozókat. Olyannyira, hogy az egyikük bele is halt. A sok viszontagságos helyzet után azonban sikerült tartani a határidőt, és január közepén a hidat megnyitották a gyalogosok előtt, majd az autóforgalom is megindulhatott rajta. Ez nagyon fontos pillanatot jelentett a főváros közlekedésében, és az emberek számára már csak ezért is emlékezetessé vált a Kossuth-ról elnevezett híd, amely 1946. augusztus 20-áig, a Szabadság híd megnyitásáig az egyetlen, stabil dunai átkelő is volt. (Forrás)

A Kossuth híd végül 1960-ig, tizennégy éven át szolgálta a főváros közlekedését. A lebontásából eredő hiányt pedig az Erzsébet híd újjáépítésével pótolták. Az új Erzsébet híd 1964-ben készült el, amely azóta is a főváros egyik leghíresebb, világszerte elismerésekkel övezett ékessége.

Lévai Júlia


Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  bolt  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  császárság  csillagok  denevér  díj  divat  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  Európa  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  görögök  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  idő  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kereszténység  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  kőzetek  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  Magyarország  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyelv  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  óra  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  Római Birodalom  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szavak  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  város  Városliget  vasút  védőoltás  Velence  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene