A kerekes bevásárlókocsik története

https://www.tessloff-babilon.hu/a-kerekes-bevasarlokocsik-tortenete bolt

Ma már megszokott látvány, hogy a nagyobb élelmiszerboltok, áruházak előterében egymásba tolható, kerekes bevásárlókosarak sorakoznak. Ezeket elsősorban azok a vásárlók veszik igénybe, akik többféle áru vásárlását is tervezik, amihez kevés lenne a megszokott kosár.

Persze akkor is hasznos a bevásárlókocsi, ha a vásárolónak nehezére esik a cipekedés, vagy kisgyermekkel van, akit beültethet a táskatartóba. A vásárlók egy fémpénz vagy egy ehhez gyártott biléta behelyezésével tudják feloldani az egyes darabokat összefogó láncos rögzítést. De vajon hány éve könnyíti meg a bevásárlásokat a kerekes kosár, és mi kellett a megszületéséhez?

Maradjon kosár, de legyenek lábai is

A kerekes bevásárlókosár ötlete az Amerikai Egyesült Államokban, Oklahoma állam fővárosában született meg a múlt század harmincas éveiben. Hogy szükség lenne valami ilyesmire, az már régóta benne lehetett a levegőben, hiszen akkorra már a vevők jól ismerték az önkiszolgáló boltokat, amelyekben hol ilyen, hol olyan kosarakban cipelték el a kasszákig a megvásárolt holmikat.

Ám ezekben, különösen a hétvégi nagybevásárlások idején, már alig-alig fértek el a termékek, és a súlyukkal sem volt mindig könnyű megbirkózni. Emellett ebben az időszakban az áruk száma is megnőtt, mert az 1929-es világválság után, a Roosevelt-féle New Deal-nek köszönhetően megindult a gazdasági fellendülés, és ez a vásárlási kedvet is megnövelte.

Így előbb-utóbb több bolttulajdonos is gondolkodni kezdett rajta, hogy hogyan lehetne megkönnyíteni a vásárlók dolgát. Nehezítette azonban a tervezgetést, hogy a jövendőbeli eszközt nemcsak le kell gyártani, hanem el is kell tudni helyezni, ráadásul lehetőleg minél kisebb helyen (tehát például egymásba csúsztatva), ugyanakkor minél biztonságosabban.

Aztán a Humpty Dumpty szupermarket-lánc tulajdonosának, Sylvan N. Goldmannek eszébe jutott, hogy ehhez egy olyan kosárféle lenne a legjobb, amelynek lábai is vannak. Ám mivel ezt a kosarat folyamatosan mozgatni is kell a bevásárlótérben, kézenfekvő volt az ötlet, hogy a lábakra kerekeket kell szerelni.

Magazin
A feltaláló Sylvan Nathan Goldman (1898 –1984) két korai bevásárlókocsi modelljével. Mint a képen is látszik, az első modell esetében két szokásos kosarat rátettek egy kerekes tartószerkezetre. Ennek azonban szükségképpen még nem volt jelentősen nagyobb az űrtartalma. A későbbi modell esetében már nem volt levehető a kosár, viszont jelentősen több holmi fért bele. (Fotó: Photo courtesy of Oklahoma Historical Society)

Ezzel készen is volt az a szállítóeszköz, amely nemcsak a nagyobb méretével, de a mozgékonyságával is megkönnyíti a vásárlók dolgát. Emellett lehetőleg még arra is serkenti őket (gondolta talán az üzlet tulajdonosa), hogy még további árukat rakjanak a kocsiba, hiszen azok súlya most már alig terheli őket. Igaz, ez a pénztárcájukat is könnyebbé teheti, de mivel akkoriban éppen jól mentek a dolgok, ugyan, miért ne költhetnének egy kicsivel többet?

Goldman az ötletét megosztotta egy fiatal alkalmazottjával, Fred Younggal, akinek segítségével hamarosan elkészítették a kerekes bevásárlókocsi prototípusát is. Ezután legyártatták a kocsikat, majd a boltok mellett kiépítették a számukra megfelelő tárlóhelyet, ahonnan a vásárlók elvehettek maguknak egy-egy darabot a készletből.

Az első bevásárlókocsik valójában két, a megszokottnál nagyobb kosárból álltak, amelyeket egymás alatt ráhelyeztek egy kerekes talapzatra. Hamarosan azonban már csak egyetlen kosárból állt a kocsi, ami azonban már jóval nagyobb volt az addigi kézi eszközöknél, és biztonságosan rögzítették a lábazatához.   

Miért kreált Goldman színházi játékteret az üzletéből?

Goldman az addigi tapasztalatok alapján okkal gondolta: az új eszköz bevezetéséhez bőven elég, ha arra az érzelmekre ható reklámokkal hívja fel a figyelmet. Ezért 1937. június elején egy olyan hirdetéssel reklámozta az újdonságot az oklahomai újságokban, amelyen egy elgyötört, a hagyományos bevásárlókosara súlyától roskadozó nőt lehetett látni, s mellette az új, kerekes bevásárlókocsit. A felirat pedig ez volt: „Új – szenzációs! Nincs több kézben hordott kosár!”

Érdekes módon azonban a reklám mégsem bizonyult sikeresnek. Ez az akkori társadalmi szerepeknek is köszönhető. Egyrészt mert a legtöbb férfi úgy gondolta, hogy férfiatlan dolog megkönnyíteni a nehéz tárgyak cipelését, úgyhogy a férfivásárlók inkább a kosarat választották. A nők viszont éppen ekkoriban kezdték el fontosnak tartani, hogy kiharcolják az autonómiájukat, ezért úgy érezhették, hogy a modernitás iránti elkötelezettségüket veszítik el, ha úgy viselkednek a boltokban, mintha ott is csak az anyaság érdekelné őket, és ezért tologatják úgy maguk előtt az árut, ahogy a babakocsiban szokták a csecsemőket. Így azután ők is elkerülték a bevásárlókocsit.

Goldman nem tett le arról, hogy befuttassa találmányát, inkább kezdett gondolkodni, vajon milyen más módon tudná meggyőzni a vásárlóit. Arra jutott, hogy ezt leginkább egyfajta színjátékkal lehetne elérni. Különböző korú modelleket toborzott, férfiakat és nőket egyaránt, és azzal a feladattal bízta meg őket, hogy naponta több alkalommal megjelenjenek a boltjában, mint vásárlók. Játsszák el, ahogy izgatottan árukat keresgélnek a polcokon, és közben hosszan tologassák a bevásárlókocsijukat. Majd láthatóan örüljenek is annak, hogy milyen sok holmit tudnak egyszerre megvásárolni.

Goldman számítása bejött, a színjáték hatásosnak bizonyult. A bevásárlókocsi hamar népszerűvé vált a vásárlók körében, és a világ minden táján el is terjedt. (Erről itt és itt olvashatsz még.)

A későbbiekben természetesen folyamatosan korszerűsítették is a kocsikat. A legfontosabb újítás az volt, hogy a kosár egyik függőleges lapját felhajthatóvá tették, vagyis egy vízszintes rúdra függesztették fel. Ez azt a célt szolgálta, hogy a kocsikat ne egymás tetején, hanem egymásba csúsztatva tárolhassák, s így egyszersmind az egymáshoz való kapcsolódásukat is megoldják.

A technika lényege, hogy az első kocsi mögé vitt, második kocsi eleje egyszerűen feltolja a mobil lapot a vízszintes szintig, miáltal a következő kocsit bele lehet tolni az előzőbe, majd a kettőt egy lánccal össze lehet kapcsolni. Ezzel egyúttal azt is megoldották, hogy az egyes kocsikat mindenki egy-egy pénzérmével, később egy erre tervezett bilétával tudja lekapcsolni a sorról. Amikor pedig a vásárlás végén visszaviszi és a helyére teszi a kocsit, természetesen a pénzt vagy a bilétát is visszakapja.

Így a kerekes kocsit a vevők ingyen kölcsönözhetik az üzletektől, ami némileg növeli is az irántuk táplált bizalmat, szimpátiát. És mivel a kocsi használata emellett, illetve ezzel együtt a forgalmat is növeli, az ingyenesség akkor is megéri a boltoknak, ha a kocsik karbantartása, tisztítása és tárolása azért költségekkel is jár.

Lévai Júlia


Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  bolt  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  csillagok  denevér  díj  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  Európa  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyelv  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szavak  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  Városliget  vasút  védőoltás  Velence  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene