A koordinált mozgás fejlődése

fejlesztés, finommotorika, iskolakezdés

Mekkora a mozgás szerepe a fejlődés során? Melyek a finommozgások? Mi a grafomotorika? Mi a koordinált mozgás? Cikksorozatunkban fejlesztőpedagógus szakértőink a gyerekek fejlődésével kapcsolatos kérdésekre válaszolnak. Perger Katalin és Farkas Attiláné Katalin a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanítói. Közösen dolgozták ki és állították össze a LOGICO Piccolo Betűvadász, Számvadász és Jelvadász kártyacsomagok anyagát.

 Mekkora a mozgás szerepe a fejlődés során?

A mozgásnak meghatározó szerepe van egész életünk folyamán. Az életkor előrehaladtával egyre kifinomultabb és összehangoltabb koordináltabb mozgásformákra vagyunk képesek.
A mozgás hiánya problémákat okozhat a későbbi tanulási folyamatokban. Sokan talán nem is gondolnak arra, hogy csecsemőkorban milyen fontos a ringatás, a forgás, kúszás, mászás, később a járás, futás, szökdelés. Legelőször tehát a nagymozgásokat tanuljuk meg. Bármelyik mozgásforma kimaradása meghatározó tényező lehet a tanulási problémák kialakulásában. Akadályozza a fejlődést, ha a gyerek túl sokat ül a tévé, a számítógép előtt, vagy ha korlátozzák mozgásigényét.

Melyek az ún. finommozgások?

Nemcsak a nagymozgások, hanem a finommozgások fejlődése is szerepet játszik a sikeres iskolakezdésben. A kéz finom és ügyes mozgásainak egyik sajátos területe a grafomotorika, ennek fejlettsége teszi lehetővé az írás elsajátítását. A finommozgás és a koordinált mozgás intenzív fejlődési szakasza az óvodai középső és nagycsoporttól számítható. Az életkor előrehaladtával, amikor már a kéztőcsontok és az idegrendszer is elér egy bizonyos fejlettségi szintet, egyre ügyesebb lesz a gyermek keze. Ezt a fejlődést segíthetjük minden olyan tevékenységgel, amely az ujjak és a kéz kismértékű mozgatását igényli. Ilyenek például:

  • homokozás
  • gyurmázás
  • kirakós, összerakós játékok (például puzzle)
  • építőjátékok
  • papírhajtogatás, tépés, ragasztás
  • ollóhasználat
  • festés (ujjal, tenyérrel, ecsettel)
  • gyöngyfűzés
  • tésztagyúrás
  • színezés, rajzolás

Ilyen játékok közben nemcsak a kéz ügyesedik, hanem fejlődik a figyelem, a szem és a kéz közötti koordináció, valamint a vizuális észlelés is.

Kislány az iskolábanMi a grafomotorika?

A finommozgások egyik speciális területe a grafomotorika, azaz írásmozgás koordináció, ez teszi lehetővé az írás elsajátítását. Ahhoz, hogy valamit grafikailag ábrázolni tudjunk, szükségünk van egy jól működő apparátusra: a szemünkre, mely felfogja, érzékeli a vizuális ingert, az agyunkra, mely ezt az ingert kódolja és feldolgozza (vagyis észleli), és a kivitelezéshez a kezünk koordinált mozgására.
Mindezek fejlődését nem siettethetjük. Nem véletlen, hogy 6-7 éves kor előtt nem tudjuk megtanítani a gyerekeket írni, hiszen körülbelül ebben a korban még fejlődőképesek a kéztőcsontok, míg az idegrendszer korábban nem elég fejlett ehhez a tevékenységhez, és a koordinált mozgás is ekkor fejlődik a legintenzívebben.
A grafomotoros készség fejlesztésénél mindig be kell tartani a fokozatosság elvét: nagymozdulattól- kis mozdulatokig, térből- síkba, egyszerű elemtől- bonyolultabb ábráig. Fontos a testtartás és a ceruzafogás. A füzetlapnak 2 arasznyi távolságra kell lennie az orrtól, mindkét talp a talajon pihenjen, a fény a megfelelő oldalról jöjjön. A laza, szabályos ceruzafogás 3 ujjal történik: a középső ujjon fekszik a ceruza, a mutató felülről, a középső alulról támasztja (ha akarnám, könnyedén kivehetném a gyermek kezéből). Nem szabad "vésnie", nagyon rányomnia a ceruzát, vagyis ne legyen erős az írásnyomaték.
Mindenfajta grafikus tevékenység közben iktassunk be pihenőket, amikor megtornáztatjuk, megmasszírozzuk a kezünket, ujjainkat. Fontos, hogy már az óvodás korban sokat rajzoljon, színezzen helyes ceruzafogással. Később a rossz beidegződést nehéz korrigálni.

Mi a koordinált mozgás?

Az újszülött még egész testével reagál a környezeti ingerekre. Az életkor előrehaladtával differenciálódik a mozgásunk: egyre kifinomultabb, ügyesebb, koordináltabb (összerendezettebb) mozdulatokra leszünk képesek, tehát a mozgásvégrehajtás minősége javul.
Az 5-7 éves kor a koordinált mozgás fejlődésének fontos periódusa. A testi erő növekedésével látványosan javul az ügyesség is. A gyerekek ebben a korban már képesek megtanulni kétkerekű biciklivel közlekedni, energiaigényes játékokban (például fogócska, labdázás) egyre ügyesebbek, biztonsággal és gyorsan tudnak a lépcsőn haladni, színezéskor képesek a vonalon belül maradni, az ollóval pontosan vágni.

A koordinált mozgás fejlődését segíti:

  • mindenfajta labdajáték (dobások, pattogtatások, gurítások, focizás, tollaslabda, ping-pong)
  • célba dobás (kosárba, vödörbe, karikába)
  • akadálypálya (átmászással, átlépéssel, átugrással)
  • ugrókötelezés, szökdelés (egy lábon, páros lábon, különböző irányokba is)
  • ugróiskola
  • egyensúlyozás rajzolt vonalon, lefektetett kötélen, később emelt felületen (például padon)
  • labirintus rajzolása
  • színezés, gyöngyfűzés, gyurmázás stb.

Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  bolt  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  császárság  csillagok  denevér  díj  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  Európa  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  idő  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  kőzetek  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyelv  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  óra  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szavak  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  város  Városliget  vasút  védőoltás  Velence  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene