A pullmankocsi és névadója
Nem sok olyan nevet tudunk felsorolni, amelyet egyszerre visel tárgy és város is. A 19-dik századi George Pullman amerikai gyáros és feltaláló azonban ilyen: az ő nevét a pullmankocsi és a Pullman nevű város, illetve ma városrész is őrzi.
Kalandos kezdet
Pullmannak izgalmas, fordulatokban gazdag élete volt, amely azonban a sikerei ellenére sem végződött happy enddel. George Mortimer Pullman a New York állambeli Broctonban született, 1831-ben. Apjának, aki szintén feltalálóként is jeleskedett, jól működő vállalkozásai voltak. George már tizennégy évesen kimaradt az iskolából, és inkább a családi vállalkozás körüli munkákban vett részt. Apja viszonylag fiatalon, meghalt, és ezután ő vette át a cég vezetését. Ez a munka sok utazással járt, így a fiatal Pullmann gyakran megtapasztalhatta, hogy az akkor még újdonságnak számító vonatok mennyire kényelmetlenek, ráadásul erősen rázkódnak is.
A pullmankocsik berendezése minden kényelmet kielégített. Ilyen kocsikkal utaztak például a politikai delegációk is a külföldi tárgyalásokra. (Kép forrása: Huszadik Század) |
Nekilátott, hogy kifejlesszen egy minden szempontból kényelmes és jó műszaki megoldású vasúti kocsit. Huszonhat éves volt, amikor barátjával, Benjamin C. Fielddel közösen megterveztek két fekhelyekkel ellátott, hálófülkés vasúti kocsit, amelyeknél a kerekek megoldása is jóval korszerűbb volt az addigiaknál. Találtak egy kisebb vonattársaságot, amely meg is vette tőlük a két kocsit.
Annyi pénze azonban Pullmannak nem volt, hogy a modellre rögtön saját gyárat is alapítson, ezért tett egy kis kitérőt Coloradóba, ahol aranyásással igyekezett meggazdagodni, ami sikerült is neki. Így aztán 1863-ban végre megvalósíthatta a legnagyobb álmát: vagonok gyártására szakosodott céget.
Az általa tervezett és gyártott kocsik hamar népszerűek lettek, és lassan mindenhová eljutottak. Ezekben elegáns fotelekkel berendezett, légkondicionálóval is ellátott terek és még hálófülkék is voltak. Házassága és a baráti köre révén Pullman a kor legnagyobb vas- és szénmágnásaival alakíthatott ki jó kapcsolatokat, ami szintén segítette a vállalkozói pályafutását. Az USA legjelentősebb vasúttársaságának, a Union Pacific-nek is ő szállította a vagonokat. Cége 1876-ban 700 kocsit gyártott, ami akkoriban jelentős mennyiségnek számított. Ezután, Chicago mellett egy kisebb várost is alapított a gyárában dolgozó munkásoknak. A városban minden volt, ami kellett: templom, iskola, könyvtár és egyéb közösségi helyek, és végül a település az ő nevét kapta. Pullman később beolvadt a közeli Chicagóba, ma annak a része.
A sikersorozat vége
Az 1893-mas gazdasági válság nem válogatott, és az addig stabil cégeket is megrendítette. Pullman annak érdekében, hogy a részvényeseknek megfelelő osztalékot tudjon fizetni, drasztikus megszorításokat vezetett be a gyár munkásainál. A béreket egyharmadával csökkentette, amire a munkások sztrájkkal válaszoltak. Mivel a tárgyalások nem vezettek eredményre és más gyárakban is hasonló problémák voltak, a Pullman-gyáriak ellenállása mintává vált. 1894. május és július között a teljes vasúti iparágban folyamatosan sztrájkok szerveződtek. A kormány bevetette a katonaságot, a harcok során többen meghaltak és sokan megsebesültek. Pullman minden megbecsülését elveszítette a munkásai körében, sőt a végére annyira gyűlölték, hogy hiába a szakmai dicsőség, vissza kellett vonulnia. Amikor azután 1897-ben meghalt, a szűnni nem akaró utálat miatt csak éjszaka merték eltemetni.
A pullmankocsi alvázának elforgatható, illetve modern lengéscsillapítókkal ellátott rendszere volt. Ezek a kettős kerekek nemcsak biztonságosabbá, hanem rezgésmentesebbé is tették a vasúi kocsikat.(Fotó: Francesc Guitart, Illinois Railway Museum) |
Mitől pullmankocsi a pulmannkocsi?
A luxusberendezés és a hálófülkék bevezetése mellett Pullman legjelentősebb újítása az volt, hogy forgóvázat épített be a vasúti kocsik aljára. Ezekre azért volt szükség, mert az igények növekedésével a vasúti kocsik méretének is nőnie kellett, ami természetesen a járművek tömegének növekedésével is járt.
Egy idő után annyira hosszúra tervezték a kocsikat, hogy azokat két tengelyen már nem lehetett elhelyezni. Ha viszont további, a szokásos módon mereven beágyazott tengelyeket helyeztek el az alvázon, az szinte lehetetlenné tette, hogy a vonat az íveltebb szakaszokon is áthaladjon. A kerekek beszorulhattak vagy lebillenhettek a sínről, miközben erősen koptatták is azokat. Ennek problémáját oldotta meg Pullman ötlete: olyan kéttengelyes, rövid tengelytávolságú alvázat kell beszerelni a kocsik két végére, amelyek egy forgótányér körül elfordulhatnak. Emellett a forgóvázakon olyan lengéscsillapítókat kell alkalmazni, amelyek jelentősen csökkentik a kocsik rázkódását.
Pullman forgóvázas vasúti kocsijai az USA-ban egy pillanat alatt az élvonalba kerültek, és ahhoz sem kellett sok idő, hogy Európában is megjelenjenek, mint a nagy távolságokra legjobban használható kocsik. Magyarországon az elsőként felavatott, Pest-Vác vasútvonalon is forgóvázas pullmankocsik futottak a síneken. Ugyanígy a mozdonyokon is alkalmazták forgóvázakat, amelyek így Pullman legfontosabb ötletének minősültek.
Egy ilyen jelentős méretű és súlyú, páncélozott személyautó ugyancsak speciális alvázat követel. Ennek tervezéséhez Pullman megoldásainak tanulságait is felhasználják. |
Pullman technikai megoldásainak tanulságait olykor személyautóknál is felhasználják. Erre olyankor kerül sor, amikor az autónak extrém módon megnövekszik a súlya, például akkor, ha páncélvédelemmel kell ellátni. Az Audi és a Mercedes is gyárt pullmankocsinak nevezett, maximális védelemmel ellátott, exkluzív páncélozott luxusautókat. A motorjuk és a váltórendszerük nem tér el lényegesen a többitől, de az alvázuk alkalmazkodik a megváltozott súlyviszonyokhoz.
Lévai Júlia