A térészlelés fejlődése
Hogyan fejleszthető a térészlelés? Hogyan segíthetjük a testséma kialakulását? - Cikksorozatunkban fejlesztőpedagógus szakértőink a gyerekek fejlődésével kapcsolatos kérdésekre válaszolnak. Perger Katalin és Farkas Attiláné Katalin a Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanítói. Közösen dolgozták ki és állították össze a LOGICO Piccolo Betűvadász, Számvadász és Jelvadász kártyacsomagok anyagát.
Hogyan fejleszthető a térészlelés?
Hogy a térben eligazodjunk, tájékozódjunk, fontos a tér megfelelő érzékelése, észlelése. A térészlelés fejlesztésében alapvető szerepe van a motoros (mozgásos) tevékenységeknek és a testséma kialakításának. A téri helyzetek különböző mozgásos megélése, a téri irányok bemozgása, az egyensúlyérzék fejlesztése mind-mind része e képesség alakításának. A különböző téri pozíciókat jelző szavak, például fent, lent, jobbra, balra, előtte, mögötte stb. mozgásos "megélése" segít a tudatosításban, az "oldaliság" (jobb, bal) kialakításában. Adhatunk játékos instrukciókat: Bújj át a szék alatt! Emeld a labdát a fejed fölé! Gurítsd a labdát jobb kézzel! Vagy játszhatunk "robotos" játékot, amelyben a robot csak előre-hátra-jobbra-balra haladhat.
A testséma kialakulása, megfelelő fejlettsége teszi lehetővé, hogy a saját testen való tájékozódást, az irányok helyes megítélését, ismeretét átvigyük a külső környezetre is.
Hogyan segíthetjük a testséma kialakulását?
A tér észleléséhez vonatkoztatási pontra van szükségünk. Ez pedig nem más, mint a saját testünk.
A testséma a saját testünk és annak részei, illetve testünk és a környezetünk közötti térbeli relációk belső leképeződése, ismerete. Ehhez több érzékleti tapasztalat szükséges: például taktilis (a testfelszínről érkező tapintásos információk), vizuális (látás útján létrejövő), kinesztetikus (testhelyzetek, mozgások észlelése), egyensúly érzékelése, illetve ezek egysége. Így alakul ki a testrészeink ismerete, a függőleges és vízszintes tengelyek beépülése.
A testséma intenzív fejlődése 5-7 éves korra tehető, de a befejeződése nagyjából 9 éves korban történik. Az alábbiakban néhány játékötlet olvasható, amelyek fejlesztik a testsémát:
- különböző testrészek megérintése, megnevezése, ezekkel mozgások végzése (tükör előtt ajánlott elvégezni);
- ugyanezt megismételni csukott szemmel;
- rajzon felismerni a testrészeket, megmondani a funkcióját;
- részekből összeállítani emberfigurát;
- különböző mozgásos feladatok jobb- bal kézzel, majd lábbal (pl. labdagurítás jobb kézzel);
- átbújás játékeszközök alatt, fölött stb.;
- mozgások adott tárgyakhoz képest (például megkérjük a gyermeket, hogy álljon a szék elé, mögé stb.).
Mindenfajta mozgás hatékonyan fejleszti a testséma kialakulását.