Gémeskút, szokatlan szerepben

jel, jelrendszer, kultúrtörténet

Az élethez nélkülözhetetlen ivóvizet hosszú ideig kizárólag a földbe fúrt kutak biztosították. Ezek igen változatos formájúak voltak, és jellegzetes neveket is kaptak. A kutak a kultúra területére is beszivárogtak, különféle művészeti alkotásokban is találkozhatunk velük.

Az egyik legismertebb népdalunk például így kezdődik: „Kis kút, kerekes kút van az udvarunkban”. És mivel a kerekes kút nemegyszer találkahely is volt, képe a szerelem érzésével is összekapcsolódott. Másféle képzeteket kelt viszont a gémeskút, amelyet Arany János emelt ki aToldiban, hogy a tikkasztó hőség érzetét idézze fel vele: „Ösztövér kútágas, hórihorgas gémmel / Mélyen néz a kútba s benne vizet kémel: / Óriás szúnyognak képzelné valaki, /Mely az öreg földnek vérit most szíja ki”. A gémeskút történetéhez azonban az is hozzá tartozik, hogy nem csupán a víz kiemelésére használták.

Gémeskutak a betyárok kezében?

Ha Toldi Miklósnak lett volna bármi köze is a betyárokhoz, az őt megéneklő Arany János a gémeskutak egy másik arcát is bizonyára felvillantotta volna. Gémeskutat – vagyis kétkarú emelőn alapuló, vízkiemelő szerkezetet – elsőként az arabok építettek, és náluk ennek saduf volt a neve. Hozzánk valószínűleg a török hódítók közvetítésével érkezett a híre, hogy azután a magyar tájak egyik legjellegzetesebb építményévé váljon.

Gémeskút
Az egyik, legismertebb gémeskutas képet id. Markó Károly (1793-1869) festette 1853-ban, és a Magyar Nemzeti Galériában látható. A kép különlegessége, hogy még Olaszországban készült, a festő egyik hazalátogatása előtt. Vagyis Markó emlékezetből festette meg az alkonyi tájat, amelynek aranymetszés-pontján áll a puszták szimbólumává is vált gémeskút, amely a festészetben Markó mellett Barabás Miklósnál és Lotz Károlynál is megjelenik. (Kép forrása)

 

Hazánk egyik legjelentősebb néprajzkutatója, régésze és politikusa, Herman Ottó (1835-1914.) írt hosszabban is arról, hogy a gémeskutat a betyárvilágban jelbeszédhez használták. Ő 1914-ben frappáns módon el is nevezte a gémeskutat a legrégebbi magyar telegráfnak: „A legrégibb magyar telegráf a gémeskút, amellyel különösen a betyárvilágban sűrűn éltek a betyárok és a pártolóik. A gém különféle állásának jelentősége volt.”

A gémeskutak jelbeszédhez való felhasználásának többféle előzménye is volt. Az Arcanum egyik, jelbeszédekről szóló cikkében is olvashatunk például arról, hogy a 19-dik század első felében ún. látófákat használták a jelzések leadásához. Nádudvaron például ez egy 5–6 méteres, földbe állított fenyőgerenda volt, amire olyankor mászott fel a pásztor, amikor a többieknek üzeni akart valamit. Ilyenkor botra tett egy kalapot, és annak emelgetésével jelezte, hogy mehetnek delelőre, ebédre vagy itatásra. A kalap szerepét más helyeken szalmacsóvák is betölthették, de ezeket a veszélyességük miatt ritkábban használták.

Hasonlóképp üzentek a tihanyi halászoknak is az ún. hegyenjárók is, akik a magasból figyelték a halrajok vonulását a vízben, és amikor meglátták, hogy közelednek, ezt azzal jelezték, hogy a subájukat lengették egy botra tűzve. A halászhajók kormányosainak eközben folyamatosan figyelniük kellett rájuk, mert ők a subájukkal az irányt is jelezték, és a halászoknak tudniuk kellett, hogy a „balra tarts” vagy a „vesd ki a hálót” jelentésű jelzést látják-e. Mindez természetesen csak tiszta időben és tapasztalt, éles látású hegyenjárók irányításával lehetett sikeres.

A hírközlés mindig egy „figyelj!” jellel kezdődött, ami általában abból állt, hogy az üzenő személy függőlegesen feltartotta a kezét vagy a kalapját. Ha ugyanezt kétszer, egymás után tette meg, az már egy konkrét utasítást tartalmazott. A juhászok közt például azt, hogy a bojtár terelje a kúthoz a gulyát.

Mindehhez arra volt szükség, hogy minden résztvevő – a pásztor, a bojtár, de még a puli is – értse a különböző mozdulatok, kalap- és botintések jelentését. A pulikat a hortobágyi pásztorok be tudták tanítani a kalap- vagy a bot járásának figyelésére, így a terelőkutyák mindig tudták, hogy merrefelé kell hajtaniuk az állatokat. A Nyírségben és a Hajdúságban a mai napig él a puli gesztusokkal, bot- és kalaplengetéssel való irányításának „tudománya”.

De az 1800-as évek végén az ilyen jelnyelvek a beszélt nyelvek közti különbségek áthidalását is jól szolgálták, vagyis afféle tolmácsnyelvként működtek. A hozzánk betelepülő német és szlovák munkások kezdetben sem egymás, sem a magyarok nyelvét nem értették, ezért volt szükségük rá, hogy munka közben a halászok-pásztorok néma jeleihez hasonló gesztusokkal, néma jelekkel beszélgessenek. (Erről részletesen olvashatsz itt.)

Mit és hogyan állítottak be a jeladáshoz?

Mivel gémeskutat nemcsak a mezőkre, hanem az udvarokra is építettek, az ezzel való jelzés lehetőségét olykor a gazdák-gazdasszonyok is kihasználták az egymás közti beszélgetésben. A különféle üzeneteket a gém és a kútostor helyzetének állásából tudták kiolvasni. Ez a jelbeszéd olyankor is fontos volt, ha az egyikük egy közeli vásárra, piacra ment, ahol egy alkalmi vételre nyílt lehetősége, és ezt nem ártott egyeztetni a másikkal. Az alföldi tanyavilágban ugyanígy a kútgém-ostor átállítással tudatták a földeken dolgozókkal, hogy kész az ebéd, jöhetnek enni. De a kikapós menyecskék is gyakran a kútgémmel jelezték a titkos szerelmüknek, hogy elment a gazda, most lehet őket meglátogatni.

Gémeskút

Herman Ottó följegyzései óta pontosan ismerjük a pásztorok jelzéseit a kútgémmel.

1. vigyázz, hivatalos ember érkezett; 2. hajtsák a gulyát vagy ménest az itatóhelyre;

3. elkészült az ebéd, jöjjenek ebédelni; 4. nagy baj, szerencsétlenség történt;5. vigyázz, megérkezett az olvasó (számvevő) bizottság; 6. vigyázz, látogató gazdák érkeztek; 7. a kút vize nem iható; 8. a kút elromlott; 9. a számadó nincs a közelben; 10. tartózkodik a pásztorálláson; 11. megérkezett az ócskás, lehet adni-venni, Nádudvar. (Kép forrása)

 

A legtöbbször azonban mégiscsak a betyárok és jóakaróik, pártolóik használták a gémeskút-telegráfot, és az ő jelnyelvük volt a legkidolgozottabb. Egy-egy jóakarójuk a kútgém megfelelő átállításával jelezte nekik, ha pandúrok érkeztek a csárdához, ahová ők is gyakran betértek. És persze azt is megtudták, ha már elmúlt a veszély, és ők szabadon odamehetnek. Szintén Herman Ottó leírásából ismerjük azt a hortobágyi népdalt is, amely egy ilyen helyzetet örökített meg:

„Lebocsátva látom a kútgémet, /Elment már a csárdából a német, /Csaplárosné nyissa ki az ajtót,/ Kilenc jerkét hajtottam, meg toklyót.”

(A jerke az egy évesnél fiatalabb nőstény bárány, ritkábban kecske neve, a toklyó pedig az egy-két éves juhokat jelöli.)

A kútgém jelnyelve sok szempontból a zászlójelzésekre is hasonlított. (Ezekről A füstjelektől a szemaforokig I.- II. című cikkünkben is olvashatsz.) Szerencsére a zsandárok a legritkább esetben jöttek rá, hogy a gémeskutak „nyelvei” azért mozognak olyan sokat, mert azokkal egyesek üzennek egymásnak. Sokak szerint ez is volt az oka annak, hogy a hatóságok olykor évtizedeken át sem tudtak a nyomára akadni egyes betyároknak.

Herman Ottó részletesen is leírta a gémeskút-nyelv jeleit, amelyből még ma is sokat megtudhatunk a régebbi korok embereinek életéről, szokásairól. Ma már az információk átadása ilyesfajta tudást nem kíván meg az emberektől, de bizonyos jelrendszerek ismeretére ezeknél is szükségünk van. A különbség az, hogy ezek az eszközök működtetéséhez kellenek, és az üzenetek tartalmához már nincs sok közük. Ettől függetlenül nem árt tudnunk a hagyományos jeladási lehetőségekről, hiszen egy hosszabb és nagy területre kiterjedő áramszünet idején máshoz ma sem tudunk folyamodni, mint a néma jelrendszerekhez.

 

Lévai Júlia


Címkék:

ajánló  állatkert  állatok  alvás  Antarktisz  aszteroida  Ausztrália  autó  baktérium  barlangok  betegség  Biblia  bolt  Budapest  buddhizmus  bútorok  búvárkodás  cidrimókus  császárság  csillagok  denevér  díj  dory  édesség  éghajlat  egyensúly  egyház  egyiptom  elefánt  elektromosság  ember  emberi test  emlős  építmények  Északi-sark  etimológia  étkezés  eukaliptusz  Európa  fejlesztés  félelem  felfedezés  finommotorika  fizika  Föld  főzés  gyerekek  gyógyítás  gyógyszertár  háború  hajózás  halak  halál  halmazállapot  hangsebesség  hideg  hiszti  hogyan működik  hőmérő  hüllők  idő  időjárás  időszámítás  India  infrahangok  interjú  internet  iránytű  irodalom  iskolaérettség  iskolakezdés  járművek  játék  jel  jelentés  jelrendszer  Jézus  kalóz  kapitalizmus  karácsony  karantén  kémia  kereskedelem  kétéltűek  Kína  klímaváltozás  koala  kommunikáció  kórház  koronavírus  könyv  kőzetek  közlekedés  Krisztus  kultúra  kultúrtörténet  léghajó  leguán  légzés  LOGICO  lovagok  madarak  magasság  mágnes  mese  meteorológia  Mi MICSODA  mikroszkóp  mitológia  mítoszok  művészet  Nikola Tesla  Nobel-díj  növények  nyelv  nyomozás  óceán  ókor  ókori Görögország  oktatás  olimpia  olvasás  óra  Oroszország  orvoslás  öltözködés  őskor  pedagógus  pszichológus  pulzus  rajz  rák  receptek  régészet  repülés  robot  rovarok  sárkány  sejtek  sport  szavak  szellemek  szépség  szerzetesrendek  szimbólum  táplálkozás  távíró  technika  tél  tenger  terhesség  természet  természeti jelenségek  természeti katasztrófák  természettudomány  teszt  tobzoska  történelem  tudomány  tüntetés  újkor  ultrahang  úthálózat  ünnep  vadnyugat  vallás  város  Városliget  vasút  védőoltás  Velence  vidámpark  vidra  világűr  vírus  víz  vulkán  zarf  zene